دانلود پایان نامه ارشد رشته جغرافیا-استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین بهینه فضایی- مکانی پارکینگ­های طبقاتی در محیط GIS

دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ­های طبقاتی در محیط GIS

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1-پارکینگ های همسطح

به قطعه زمینی اطلاق می‌شود که صرف نظر از شکل آن بتوان از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرد آنچه در مورد اینگونه پارکینگ­ها اهمیت دارد این است که قواعد اساسی طرح پارکینگ­ها در آن‌ها رعایت شود به طوری که از قطعه زمین موجود حداکثر استفاده شود. اندازه محل­های پارک بر حسب مورد و با توجه به اندازه اتومبیل­هایی که از آن استفاده خواهند کرد بین 5/2 الی 5/5 متر مربع است. عرض مسیری که بین هر دو ردیف در محل­های پارک را در نظر می‌گیرند بر حسب آن‌ که عبور یک طرفه یا دو طرفه باشد متفاوت است، برای عبور یک طرفه در حالتی که پارک کردن به صورت عمودی در نظر گرفته شود عرض برابر 6 متر و برای عبور دو طرفه با همین زاویه پارک با عرضی معادل 5/7 متر باید در نظر گرفت در صورتی که اتومبیل ها با زاویه کمتر از 90 درجه پارک شوند عرض لازم کاهش می‌یابد.

در کلان شهر تبریز در حال حاضر برای وسایل نقلیه سواری حدود 120 واحد پارکینگ، جدا از پارکین­های حاشیه ای وجود دارد که از این تعداد، مالکیت 18 درصد عمومی بوده و 82 درصد مالکیت خصوصی دارند که تحت نظارت اتحادیه مربوطه فعالیت می‌نمایند، با این وجود ظرفیت پارکینگ ها به ویژه در محدوده مرکزی شهر و مناطق و محلات پر تراکم، جواب گوی نیاز فعلی نیست و ضرورت افزایش این ظرفیت انکار ناپذیر است. تعیین تعداد پارکینگ های لازم برای محدوه شهر نیازمند مطالعات پیچیدهای است.

 

1-1-2-پارکینگ های طبقاتی

این پارکینگ ها به منظور ساماندهی بهتر حمل و نقل شهری و پاسخگویی به نیازهای تردد، جابجایی و توقف وسایل نقلیه شخصی ساخته می‌شود و همچنین افزایش قیمت زمین و انتظارات مردم جهت حصول رفاه بیشتر، نشانگر این نکته است که پارکینگ­های آینده از نوع طبقاتی خواهند بود. این نوع پارکینگ­ها معمولا در طبقات زیرین، فوقانی و یا در پیرامون ساختمان­های دیگر احداث می‌شوند و در حال حاضر در اروپا و ایالات متحده اعطاء امتیازات هوایی در بالای اتوبان­ها و حتی رودخانه­ها معمول بوده و این طرح به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری­هاست که نتیجه آن موجب احداث پارکینگ­های عمومی بیشتر شده است. عوامل بسیاری در تهیه بهترین طرح کاربردی برای یک پارکینگ خاص موثر هستند که عبارتند از: نوع یا انواع استفاده کنندگان، ارتفاع کف تا کف، ابعاد سایت، هندسه پارکینگ، حجم تردد در ساعات اوج، ظرفیت جریان تردد و ….،در احداث پارکینگ های محله ای نیز با در نظر گرفتن کارایی زمین، ویژگی­های جغرافیایی منطقه، نحوه دسترسی، همجواری و با لحاظ نمودن سایر جوانب منطقه می‌توان از این نوع پارکینگ ها بهره جست(شاهی،1379).

 سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. مهمترین معیار در مکانیابی بهینه پارکینگهای طبقاتی کدام موارد است ؟
  2. با استفاده از مدل ANP فازی برای منطقه مورد مطالعه چه تعداد گزینه بدست می­آید.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ­های طبقاتی در محیط GIS

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان :  استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ­های طبقاتی در محیط GIS با فرمت ورد