پایان نامه رایگان درباره مدیریت دانش، سیستم مدیریت، سیستم های مدیریت دانش

دانلود پایان نامه
سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های کارشناسی ارشد است. می توانید در سایت جستجو کنید : بنابریان در سازمان های هزاره سوم اجرای مدیریت دانش ضروری بوده و مؤسسات باید با برنامه ریزی برای اجرای آن اقدام کنند . موفقیت سازمان ها به طور قزاینده ای به این موضوع وابسته است که چطور به طور مؤثر سازمان می تواند دانش را بین کارکنان سطوح مختلف جمع آوری ، ذخیره و بازیابی کند (Mumford,Licuanan,2004:150).
14-2- سیستم های مدیریت دانش :
سیستم های مدیریت دانش34 به استفاده از فناوری نوین اطلاعات ( مثل اینترنت ، شبکه داخلی ، شبکه خارجی ، فیلترهای نرم افزاری ، انبارهای داده ) ، برای سازماندهی ، ارتقاء و تسریع مدیریت دانش درون و برون سازمانی ، اشاره دارند . (Alavi,Leidner,1999:829)
سیستم های مدیریت دانش ، در پی آن هستند که با فراهم آوردن سرمایه انسانی سازمان ، به آن در تطابق با شرایطی نظیر ریزش نیرو ها ، تغییرا ت سریع و کوچک شدن اندازه سازمان ، کمک کنند .
یک سیستم مدیریت دانش فعال ، شش گام را در یک چرخه دنبال می کند (توربان ، افرایم ، 2006) ( مطابق شکل 2-2) دلیل چرخه مانند بودن سیستم ، بهبود پویایی آن در طول زمان ، محیط تغییر می کند و دانش برای اینکه این تغییرات را منعکس کند باید به روز شود . چرخه سیستم مدیریت دانش به صورت زیر عمل می کند :

شکل 3-2 : چرخه سیستم مدیرت دانش (توربان ، افرایم ، 2006)
1. خلق دانش35 : دانش هنگامی که افراد ، روش های نوین انجام کارها را دریافته یا مهارت جدیدی کسب می نمایند ، خلق می وشد . گاهی اوقات دانش خارجی ، وارد سازمان می شود .
2- کسب دانش36 : دانش جدید باید ارزشمند تلقی شود و به صورتی معقول ، ارائه گردد .
3- پالایش دانش : دانش جدید ، باید با شرایط ، تطبیق داده شود و بدین ترتیب کاربردی گردد . اینجاست که بینش های انسان ( قابلیت ضمنی ) باید در راستای حقایق عینی ، به کار گرفته شوند .
4- ذخیره ی دانش : سپس دانش مفید باید به شکلی منطقی در یک مخزن دانش ، به گونه ای ذخیره شود که دیگران نیز در سازمان بتوانند به آن ، دسترسی داشته باشند .
5- مدیریت دانش : دانش ، مانند یک کتابخانه ، باید به روز نگه داشته شود . بررسی های لازم جهت تأیید مرتبط بودن و صحیح بودن آن ، باید دائمأ انجام شود.
6- اشاعه ی دانش : دانش باید همیشه و همه جا در قالبی مناسب ، برای هر کسی که در سازمان به آن نیاز دارد ، قابل دسترسی باشد .
15-2- نقش افراد در مدیریت دانش :
اداره یک سیستم مدیریت دانش ، تلاش عظیمی را می طلبد و همانند دیگر فناوری های اطلاعات ، شروع ، راه اندازی و بهره برداری از آن نیازمند تلاشی چشمگیر است . برای موفقیت یک سیستم مدیرتی دانش ، مسائل متعددی در ارتباط با مدیریت افراد و فرهنگ ها باید در نظر گرفته شود . حال به بررسی این افراد می پردازیم (Schneider,Brief,Guzzo,1996:19) :
معاون دانش : جهت تسهیلاجرای پروژه های رفتار محور ، پشتیبانی و همکاری مدیریت ارشد یک سازمان الزامی است . اکثر بنگاه هایی که به توسعه سیستم های مدیریت دانش می پردازند ، مقامی با عنوان معاون دانش را در سطح عالی رتبه ، معرفی نموده اند . ماهیت نقش معاون دانش ، حداکثر کردن سرمایه های دانش بنگاه ، طراحی و پیاده سازی استراتژی های مدیریت دانش ، مبادله داخلی و خارجی سرمایه های دانش به طور مؤثر و ترویج استفاده از سیستم مدیریت دانش می باشد.
مدیر عامل ، کارمندان عالی رتبه و مدیران سازمان : مدیر عامل ، در مقابل معاون دانش ، مسئول دفاع از فعالیت های مربوط به مدیریت دانش می باشد . او باید مطمئن شود که مدیر دانش ، کارآمد و توانا بوده و قادر است تمامی منابع مورد نیاز برای موفقیت پروژه را تأمین نماید . او باید در سطح سازمان پشتیبانی وسیعی را برای کمک و به کار گیری سیستم مدیریت دانش به دست آورد . به علاوه ، مدیر عامل باید سازمان را برای تغییرات مورد انتظار ناشی از راه اندازی سیستم مدیریت دانش ، آماده نماید . پشتیبانی از سیستم مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات ، از حیاتی ترین مسئولیت های یک مدیر عامل می باشد .
دیگر کارکنان عالی رتبه سازمان به طور کلی باید منابع مورد نیاز معاون دانش را جهت انجام وظایفش ، در اختیار او قرار دهند . معاون مالی باید ، از موجود بودن منابع مالی لازم ، اطمینان حاصل نماید . مدیر عامل باید مطمئن شود که افراد ، فعالیت های مدیریت دانش را در فرآیندهای روزمره کاری خود ، جا داده اند مدیران باید فعالیت های مدیریت دانش را پشتیبانی نموده و دسترسی به منابع دانش را امکان پذیر نمایند . گروه های تعاملی37 : موفقیت بسیاری از سیستم های مدیریت دانش همواره به مشارکت فعالانه افرادی که در دانش سهیم هستند و از آن نفع می برند ، بستگی داشته است . بنابراین شکل گیری گروه های تعاملی درون سازمان ها ، در رابطه با فعالیت های مدیریت دانش ، بسیار مهم است . یک گروه تعاملی ، متشکل از افرادی در سازمان است که علایق حرفه ای مشابهی دارند . در شرایط ایده آل ، تمامی کاربران سیستم مدیریت دانش ، باید حداقل عضو یک گروه دانش می باشد.
توسعه دهندگان سیستم مدیریت دانش : توسعه دهندگان سیستم مدیریت دانش ، در حقیقت اعضای تیمی هستند که سیستم را ایجاد می نمایند . آنها زیر نظر معاون دانش کار می کنند . برخی از آنها متخصصین سازمان هستند که استراتژی هایی برای ترویج و مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی ، تعیین می کنند . سایرین به انتخاب سخت افزار و نرم افزار ، برنامه نویسی ، آزمایش ، به کار گیری و نگهداری سیستم ، می پردازند . در نهایت ، آموزش به کارکنان سیستم مدیریت دانش به آنها محول می شود .
کارکنان سیستم مدیریت دانش : سیستم های مدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *