منبع تحقیق با موضوع قوانین حمایتی

دانلود پایان نامه

برای همه افراد جامعه به طور مطلق و فارغ از جنسیت وضع گردیده‌اند. لذا کمتر موردی را میابیم که در آن‌ها با لفظ زنان‌یا مردان به طور خاص مواجه باشیم. این موارد نیز عمدتاً در حقوق خانوادگی مطرح شده است چرا که جنسیت زنان‌یا مردان بیشتر در کانون خانواده مدنظر قرار می‌گیرد و اساساً زنان و مردان بدلیل آنکه جنس متفاوت می‌باشند، جذب‌یکدیگر شده و ازدواج صورت می‌پذیرد. حال با توجه به تفاوت‌های جسمانی و روانی این دو جنس، مسئولیت اقتصادی خانواده بر دوش مردان گذارده شده و نقش اقتصادی زنان را در تأمین خانواده کاهش داده شده و در عوض نقش اخلاقی و‌تربیتی آنان را افزایش‌یافته است. این تفاوت نقش‌ها هم متناسب با تفاوت‌های جسمانی و روحی روانی زن و مرد است و هم مطابق با نیاز‌های حمایتی کودکان می‌باشد. بنابراین در مواردی که قانونی‌یا حقوقی به طور خاص برای مردان‌یا زنان وضع گردیده، علت آن تفاوت‌های جسمانی‌یا روانی است که در مواردی سبب قوانین حقوقی متفاوت شده است. پر واضح است که قانون عادلانه، قانونی است که برای افراد، در شرایط نا مساوی و متفاوت، قوانین متفاوتی وضع کند و برای شرایط مساوی قوانین‌یکسان قرار دهد. بنابراین، برابری برای شرایط نا مساوی، عین ظلم است و برای شرایط مساوی عین عدل (و البته متناسب با توانایی‌ها و مسئولیت‌های افراد) قرآن نیز می‌فرماید:
{ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ….
آن چیزهایی که به نفع زنان است مثل آن چیزی است که به نفع مردان است و در مجموع بر همه این قوانین، معروف نیکی حاکم است}.
.بنابراین اگر برخی از قوانین توجه بیشتری به زنان داشته، این امر به معنی ظلم نسبت به مردان و نادیده انگاشتن حقوق آن‌ها نیست. همان گونه که برخی از حقوق خاصی که به مردان اعطاء گردیده است، دلیلی بر تضییع حقوق زنان نمی‌باشد. اگر به دیده انصاف در قوانین اسلامی‌نگاه کنیم، مواد قانونی فراوانی‌یافت می‌شود که نفع زنان به دلیل شرایط خاص آنان بیشتر مدنظر قرار داده و در واقع ازآن‌ها می‌توان تحت عنوان «قوانین حمایتی خاص زنان» نام برد. با نگاهی اجمالی به ذکر برخی از آن‌ها که با موضوعات متفاوتی بیان گردیده، اشاره می‌شود.به دنبال مطالب اولین فصل رساله، که حاوی انظار و آراء حقارت بار و فضاحت آمیزی از نظر دیگران، خاصه جزیره العرب در باره‌ی زنان بود، به حقائقی درباره‌ی زنان، در سه موقعیت و حالت متفاوت:‌یعنی: دختری، همسری، مادری، از نظر معارف اسلام، توجه کرده و بکیفیت‌تربیت و حقوق و معارف عمیق و عریق اسلام، آشنا شویم.
حمایت اخلاقی اسلام از زن در نقش مادر
آیات

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از برخورد قرآن و روایات آغاز می‌کنیم و سپس به تحلیل مسئله می‌پردازیم. قرآن در آیاتی به تبیین حالات مادری و در واقع جانبداری و احترام به او پرداخته است.
گر چه پدرو مادر هر دو درخانواده از حقوقی برخوردارند اما در بعضی موارد حقوق مادران نسبت به پدران بیشتر است. تأثیر تکوینی که پدر و مادر در تشکیل خانواده و تولید فرزندان و تهیه‌ی وسائل معاش و تعلیم و‌تربیت آنان دارند، منشأ‌یک دسته حقوق خانوادگی برای آنان می‌شود و بدون شک مادر بیش از پدر زحمات فرزندان را تحمل می‌کند. از این رو، حق مادر بیش از حق پدر خواهد بود. اسلام علاوه بر حقوق مشترک میان پدرو مادر بر حقوق مادر بیشتر پافشاری دارد.و در اهمیت مادر از جمله می‌فرماید:
{ وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‏ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فی‏ عامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لی‏ وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصیر
و ما به انسان سفارش کردیم که در حق پدرو مادر نیکی کن خصوصاً مادر که چون بار حمل فرزند برداشته تا مدت دو سال که طفل از شیر باز گرفته هر روز بر رنج و ناتوانی اش بیفزوده، بسیار نیکی و سپاسگذاری کن و نخست شکر من که خالق و منعمم و آنگاه شکر پدر و مادر به جای آور که بازگشت خلق به سوی من خواهد بود}.
و در مورد استحقاق احسان و احترام از طرف فرزندان اولویت برای مادر است خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
{ وَ قَضى‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیراً
(و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هر گاه‌یکی از دو،‌یا هر دوی آن‌ها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آن‌ها روا مدار و بر آن‌ها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو! و بالهای تواضع خویش را ا زمحبت و لطف در برابر آن‌ها فرود آر و بگو پروردگارا، همان گونه کهآنها مرا در کوچکی‌تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده. }
در قرآن کریم محنت سنگین مادر بودن‌یاد شده است(الاحقاف/15) تکیه آیه مبارکه بر روی مشقت مادر و محنت‌های او در ایام بارداری، ایام رضاع، ایام حضانت، بلکه در طول حیات است و هشداری برای فرزندان به شناخت این حقوق و آمادگی برای ادای آن‌ها.
ملاحظه می‌شود که قرآن سختی و زحمتی که مادر متحمل می‌شود طرح می‌کند و با نوع بیان خاصش سعی می‌کند شدت این سختی‌ها را و فشار بسیار شدیدی را که زن تحمل می‌کند توضیح دهد.
و همه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر می‌کند در این بخش قرآن اصلاً مشاهده نمی‌شود که خدا بفرماید: پدر زحمت کشیده است. نوع دستور‌هائی که اسلام به زن و مرد می‌دهد در عین حال که‌یک راه مشترکی برای هر دو قائل است ولی راه مخصوص را هم از نظر دور نمی‌دارد وقتی احترام بر پدرو مادر را بازگو می‌کند برای گرامی‌داشت مقام زن نام مادر را جداگانه و بالاستقلال طرح می‌کند. وبا همه این تجلیل‌های مشترک وقتی می‌خواهد از زحمات پدر و مادر‌یاد کند از زحمت مادر سخن می‌گوید نه از زحمت پدر.
در نتیجه نه تنها مادر در استحقاق احترام و رعایت همسنگ پدر است بلکه بر طبق آیات قرآن و نیز اخبار متواتر مقام مادر از مقام پدر والاتر است.
روایات
در باب روایات ابتداء به بیان حضرت سجاد× درباره‌ی مادر توجه می‌کنیم اما حق مادرت این است که بدانی او تو را طوری حمل کرد که احدی را آن طور حما نمی‌کند آری تو را در داخل شکم خود حمل کرد و از میوه قلبش چیزی به تو داد که هیچکس به کسی نمی‌دهد او با تمامی‌اعضای بدنش تو را محافظت نمود و باک نداشت از اینکه گسنه و تشنه بماند بلکه پروایش همه از گرسنگی تو بود او باک نداشت از اینکه برهنه بماند همه پروایش از برهنگی ت. بود او هیچ پروایی نداشت از گرما همه مواظب بود تو را د رسایه قرار دهد. او به خاطر تو از خواب خوش صرفنظر کرد وتو را از سرما و گرما حفظ نمود همه‌ی این از خود گذشتگی‌ها بر ای این می‌کند که تو مال او باشی و تو نمی‌توانی از عهده شکر او بر آیی مگر با‌یاری و توفیق خدا.
دلیل عدم توانایی انسان برای رعایت حق مادر همین است که پیدایش‌یک چنان کیفیتی که فرزندان در دوران کودکی دارند و پدر و مادر به آن‌ها خدمت می‌کنند درباره‌ی فرزندان نسبت به پدر و مادر ممکن نیست و با اگر چنان کیفیتی بوجود آید و احتیاج پدر و مادر به فرزندان مانند احتیاجات دوران کودکی فرزندان به پدر و مادر شود باز هم با آن کیفیتی که پدر و مادر به فرزند خدمت کرده‌اند فرزندان نمی‌توانند به پدر و مادر خدمت کنند بخصوص اگر احتیاجات پدر و مادر به فرزندان مانند دوران کودکی فرزندان باشد باز هم این امتیاز برای مادران باقی می‌ماند که آن‌ها فرزند خود را نه ماه در رحم خود نگهداری کرده‌اند و او را روی دل خود حمل نموده‌اند که‌یک چنین حملی متقابلاً بین مادران و فرزندان ممکن نیست.
جای تعجب نیست اگر مقام مادر در اسلام بسیار عزیز و والا است ! این مدعا به خوبی از معارف اسلامی‌و از سوال و جواب‌هایی که دراین باب با رسول خدا|شده است به خوبی معلوم می‌شود و اینک‌یکی از سوال و جواب‌ها: بحر بن حکیم از جدش بازگو می‌کند از رسول خدا پرسیدم کدام کس در میان خ
لائق نسبت به من به نیکی و حسن معاشرت سزاوارتر است؟ پیغمبر فرمود: مادرت، پرسیدم: پس از مادر؟فرمود: باز هم مادرت. باز پرسیدم: پس از مادر؟ فرمود: باز هم مادرت، و چون برای چهارمین بار پرسیدم، فرمود: آنگاه پدرت.
عن بحربن حکیم عن جده، قال سئلت رسول الله|الی من ابر؟قال: امک. قلت ثم من؟ قال: ثم امک، قلت ثم من؟ قال: ثم امک، قلت ثم من؟ قال: ثم اباک. با این‌ترتیب ملاحظه نمودید که چگونه رسول خدا| مقام مادر را چند مرتبه بالاتر از مقام پدر قرار داده، احترام زنی را که در کسوت مقدس «مادری» است با چه کیفیتی به فرزندان، توصیه می‌کند.
پیامبر|:
«اذا کنت فی صلوه التطوع، فان دعاک والدک فلا تقطعها، و ان دعتک والدتک فاقطعها»
اگر نماز نافله می‌گذاری و پدرت تو را صدا زد نماز را نشکن، و اگر مادرت تو را صدا زد آن را بشکن.
نیز نقل است از حضرت رسول که خطاب به زنان مسلمان می‌فرماید: آیا خوشنود نیستید که وقتی‌یکی از شما از شوهر خود آبستن است و شوهرش از او خشنود است ثواب کسی را دارد که روز روزه گیرد و شب برای عبادت خدا به پاخیزد و هنگامی‌که بار می‌گذارد هر جرعه ای که از شیر او در آید و هر دفعه ای که پستان او مکیده شود برای هر جرعه شیر و هر مکیده شدن پستان ثوابی دارد واگر برای مراقبت طفل خود شبی بیدار ماند پاداش او چنان است که هفتاد بنده در راه خدا آزاد کرده باشد خطاب حضرت به زنان مسلمان صالح است و علاوه بر خیرات اخروی که زن صالحه بواسطه تحمل مراحل رنج آور فرزند دار شدن ازآن‌ها بهرمند می‌شود.
این روایت معروف را، «الجنه تحت اقدام الامهات» بهشت زیر پای مادران است، هر کسی که‌اندک آشنائی به معارف اسلام دارد بی شک شنیده است، و می‌داند که چگونه اسلام برای تفخیم مقام مادر و پاسخ به عواطف و زحمات گرانبها و احساسات زود رنجش فرزندان را به انخفاض و انکسار، و بپای مادر افتادن وامیدارد، و سر بپای مادران نهادن را بهشت‌یافتن می‌شمرد، و بپاس سرعت اجابت عواطف مادر نسبت به کودک در اوان رضاع و شیرخوارگی، با صراحت تمام به فرزندان، امر می‌کند که هرگاه پدر و مادر به‌یک وقت و‌یکجا شما را نزد خود خواندند، و شما ناگزیرید‌یکی از این دو را اجابت کنید، مادر را مقدم دارید.
امام صادق× در معنای آیه‌ی وبالوالدین احسانا فرمودند: احسان این است که با ایشان نیکومعاشرت کنی و ناچارشان نکنی که در حوائجشان از تو چیزی بخواهند بلکه قبلاً برایشان فراهم کنی هر چند که خود از آن بی نیاز باشند مگر نشنیده ای که خدای تعالی فرمود: { لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ

به خیر و احسان نمی‌رسید مگر آنکه از آنچه که دوست می‌دارید انفاق کنید}. اما در این خدمتگذاری اولویتی هم وجود دارد‌یعنی ضمن تأکید بسیار بر خدمت والدین خدمت به مادر اولویت دارد. حدیث قدسی است که خداوند فرمودند: ای موسی من تورا سه مرتبه وصیت می‌کنم موسی عرض کرد خداوندا بفرما خداوند فرمود: تو را برای اطاعت از امر مادرت توصیه می‌کنم بازموسی عرض کرد خداوندا بفرما خداوند فرمود:باز هم مادرت را توصیه می‌کنم، باز موسی×عرض کرد:توصیه سوم را بفرما، خداوند فرمود:پدرت را به تو وصیت می‌کنم.
امام باقر فرمود: برای همین است که 3/2 ارزش‌ها از آن مادر است و 3/1 از آن پدر.

در نتیجه از طریق اخبار و روایات و آیات قرآن اینطور کشف می‌شود که مادران بر فرزندان خود نسبت به پدران حق خصوصی پیدا می‌کنند که همان حق خصوصی دلیل‌ترجیح و امتیاز حق مادر بر فرزند نسبت به حق پدر است.
یعنی زن علاوه بر جایگاه و مقام عام، خاص و اخص خود که در هر سه با مرد مشترک است دارای جایگاه ممتازی نیزاست که این جایگاه ممتاز را ساختمان جهانی و مرتبه حیوانی او تعیین می‌کند و به جهت وجود چنین جایگاه و مقام و منزلت ممتاز دامان زن مدرسه آنسان سازی و او خود معلم، مربی و استاد این مدرسه انسانی و الهی است. جایگاه زن به لحاظ مرتبه‌ی حیوانی تولید مثل و به لحاظ مرتبه‌ی انسانی پرورش انسانی است که در خوم استعدادها غرایز و فطرت‌های او باید رنگ الهی گرفته و غذای جسم و جان و مادی و معنوی او توسط شیر او تأمین شود و ظهور و فضایل و ارزش‌های انسانی را در او قوی می‌سازد و قرآن تصحیح کرده که راجع به این جایگاه تکوینی: نساء کم حدث لکم فاتوا حرثکم انی شیئتم. زنان شما کشتزار شما هستند پس به کشتزارتان نزدیک شوید هر گاه که خواستید .
همه این‌ها در بیان ارزشمندی مقام والای مادر در برتری و‌ترجیح مادر بر پدر حکایت ازآن دارد که آن چه رضایت خداوند سبحان و پیامبر رحمت| و جانشینان بر حق آن حضرت را تحصیل می‌کند امان در حق پدر و مادر و به ویژه در حق مادر است و در مقام این موارد، امتیاز و برتری مادر مشهود است که بیانگر مبارزه اولیای خدا با آن تفکرات جاهلانه پدر سالاری است.
بنابراین مادر به عنوان‌یک زن، ارزش و حقوقی برتر از پدر به عنوان‌یک مرد دارد. اکنون جای این پرسش است که آیا حتی طرفداران افراطی زن، چنین حقوقی برای او تعیین کردند؛‌یا زنان را به این پایگاه بلند رسانده‌اند که اسلام رسانده است؟
حمایت اخلاقی اسلام از زن در نقش فرزندی
برای درک موضع اسلام درباره‌ی فرزند دختر و جنبه‌های‌تربیتی آن، درک موقعیت او مقارن ظهور اسلام باید مورد توجه قرار گیرد وشاید همین تذکر برای روشنگری موقعیت فرزند دختر کافی باشد که عرب جاهلی برای دختر اصولاً حق حیات که بدیهی‌ترین حق انسانی هر کسی است قائل نبود و‌اندیشه و رفتاری که حیات را برای دختر زیادی می‌دید چگونه ممکن بود به هر حقوق انسانی دیگر او هر چند جزئی معتقد باشد.
در مقابل حالات و رفتار زشت و ناپسند‌ی که ملل و اقوام مختلف بشری خاصه اعراب نسبت به فرزندان «اناث» خویش معمول می‌داشتند،و پسران را مزیتی فراوان به دختر می‌دادند.
در چنین شرایطی اسلام ظهور کرد در مقابله با چنین نگرشی در جامعه جاهلی، اسلام از دو روش به طور موازی بهره گرفت ابتدا موضع گیری صریح و علنی با دخترکشی کرد هم با نزول آیات و هم با برخورد و موضع گیری حضرت رسول| انجام می‌شد و آنگاه به موازات اقدام اول با طرح عظمت وجودی زن و دختر در قرآن به معرفی شخصیت‌های عظیم الشأنی نظیر مریم÷ همسر فرعون و دیگر زنان اهل ایمان پرداخت که پیام آن وجود ارزش و کرامت در زن همانند مرد بود و اینکه زن نیز شخصیت انسانی دارد و می‌تواند بسیار والامقام و محترم باشد روش اول به دلیل اهمیت محتوی آن در حمایت اخلاقی اسلام درباره فرزند دختر مورد توجه قرار می‌گیرد.
آیات
این ستمها را قرآن، شدیداً محکوم میکند و از مقام و شخصیت زن دفاع کرده و ارزش وجودی و استقلال وی را به جهانیان اعلام می‌دارد.
قرآن در نفی‌اندیشه‌ی جاهلی مبغوض و منفور بودن فرزند دختر، و دختر کشی چند برخورد صریح دارد. و با رساترین اخطارو بلیغترین سخن، خوارشمردن دختران را مذمت کرده و افرادی را که به چنین عمل ناستوده ای دست می‌زدند، توبیخ می‌کند آنجا که می‌فرماید.
و هر گاه به‌یکی از آنان دختری که به خدا نسبت دادند مژده دهند رویش از غم سیاه می‌شود و به ناچار خشم فرو می‌برد.
{ وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ یَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُون
هر گاه مژده تولد دختری به‌ یکی از آنان داده می‌شد، رویش سیاه می‌گشت در حالی که غمزده، افسرده و گرفته بود، از بدی این خبر، خویش را از مردم پنهان می‌ساخت (و در این‌اندیشه بود) که آیا او را با ذلت و خواری نگاه دارد‌یا در خاکش فرو برد؟‌هان چقدر زشت و ناپسند بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *