منبع تحقیق با موضوع زنان،

دانلود پایان نامه

داوری و قضاوت آنان؟!}
قرآن با این وسیله، برداشت نادرست و داوری غیر‌انسانی اهانت به دختران و زنان، و ظلم و ستمی‌را که بر آنان روا می‌داشتند تا آنجا که او را زنده زنده در گور می‌کردند، شدیداً محکوم و عمل نابخردانه شان را مورد مواخذه الهی و خشم پروردگار معرفی نموده است واشاره به این حقیقت نموده و می‌فرماید:{ وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلت بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَ
و هنگامی‌که راجع به دختر زنده به گور شده سوال شود که به چه گناهی کشته شد؟!}.
قرآن مجید، در تمام مراحل زندگی، شخصیت وجودی زن را همچون مرد دانسته، همچنان که در بخش پیش خاطر نشان ساختیم، تنها تقوا را عامل برتری‌یکی بر دیگری دانسته است و هر گاه در مسائل کلی سخن از مرد به میان آمده است بلافاصله در کنار او زن را هم ردیف وی قرار داده است مانند آیه نه سوره تکویر که در فصل‌یک بیان شد.
علاوه بر این اعتراضات خداوند به طریق دیگری سعی می‌کند روشن کند که جنسیت دختر جرمی ‌را متوجه شخص نمی‌کند زیرا نر‌یا ماده آفریده شدن به اختیار خود شخص نیست در این رابطه در چند مورد ازآیات، می‌فرماید: اوست که شما را در رحم‌ها صورت بندی می‌کند و نرو ماده‌یا زشت و زیبا می‌سازد و صریحاً می‌فرماید:….خداست تنها خالق زمین و آسمآن‌ها هر چه بخواهد می‌آفریند و به هر کس فرزند اناث و و به هر کس بخواهد فرزند ذکور عطاء می‌کند .این توضیحات نمایش طرفداری و جانبداری قرآن از دختر در مقابل ستمکاری است و این قاطعیت در ذهن بسیاری نسبت به عملی که تا آن زمان از سوی جامعه به عنوان‌یک سنت، کاملاً پذیرفته شده بود تخم‌تردید و سپس اعتراض را کاشت.
روایات
روایات همراه با قرآن و حضرت رسول و سپس در ادامه دیگر معصومین^ضمن سعی در نفی‌اندیشه‌های جاهلی سعی کردند تا نگرانی‌های مردم را نیز در زمینه ضعف جسمی‌و اقتصادی دختران رفع کنند. احادیث موجود پیام‌های مختلفی در همین راستا ارائه می‌دهند: آرزوی مرگ برای دختر مایه‌ی خسران است و این تذکر را به کسانی می‌دهند که قبلاً دختران را می‌کشتند.
عمر بن‌یزید گفت: من چند دختر دارم فرمود: شاید تو آرزوی مرگ آن‌ها را داری، بدان که اگر آرزوی مرگ آن‌ها را بکنی و آن‌ها بمیرند روز قیامت پروردگارت را د رحالتی ملاقات می‌کنی که گناهکار می‌باشی.
با این تذکر حتی احساس کنید خطورات قبلی بدخواهانه نسبت به دختر ممنوع و محکوم می‌شود. رزق دختر توسط خداوند ضمانت شده است و جای هیچ نگرانی ندارد بر این مطلب بسیار تأکید شده است زیرا‌ یکی از علل اصلی منفریت دختر همین جنبه است که زن مصرف کننده محسوب می‌شود نه تولید کننده زیرا عرب از‌ترس فقر اصولاً فرزندانش را می‌کشت: هرگز فرزندان خود را از‌ترس فقر به قتل نرسانید که ما رازق شما و آن‌ها هستیم زیرا این قتل و زنده به گور کردن فرزندان بسیار گناه بزرگی است اما در ادامه بر دختران تأکید می‌کند زیرا این ذهنیت درباره‌ی دختر بسیار قوی‌تر بوده و اگر این امید درباره پسر بود که روزی می‌تواند‌یک منبع درآمد باشد درباره دختر هرگز چنین امیدی نبود و لذا بسیار بیشتر در معرض خطر قرار داشت.
عن ابن عباس عن رسول الله|:

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

«من کانت له انثی و لم‌یهنها و لم‌یوثر ولده (الذکر) علیها، ادخله الله تعالی الجنه»
(ابن عباس از رسول خدا| بازگو می‌کند: هر کس دختری داشته و نسبت به او اهانتی روا نداشته، فرزند ذکور(پسر) را بر او مقدم ندارد، خداوند او را به بهشت داخل می‌کند.)
به ابی عبدالله وارد شدم در حالی که ناراحت و افسرده بودم به من فرمود سکونی از چه ناراحتی؟ گفتم صاحب دختری شدم فرمود: ای سکونی تحمل سنگینی او بر زمین است و روزی او بر عهده خدا بروی غیر‌تو زندگی می‌کند و از غیر‌تو روزی می‌خورد قسم به خدا که انوهم برطرف شد.
تا این مرحله، مسئله محکومیت ‌اندیشه ضد دختر و رفع نگرانی از تولد دختر است اما در دسته دیگر از بیانات صحبت از محاسن و خیرات فرزند دختر است بطوریکه نیکی کردن به آن‌ها و سرپرستی مطلوب ازآنان باعث نجات از آتش و بلکه ورود به بهشت می‌شود: هر مسلمانی که دو دختر وی به بلوغ رسید و در خانه اویند باآن‌ها نیکی کند بهشتی می‌شود.
عن ابی سعید عن رسول الله|: من عال ثلاث بنات او ثلاث اخوت او اخوتین او ابنتین فادبهن و احسن الیهن وزوجهن فله لجنه: ابی سعید از رسول خدا| بازگو می‌کند: هر کس سه دختر‌یا سه خواهر؛‌یا دو خواهر و‌یا دو دختر داشته و آن‌ها را نیکو‌تربیت کند و بیاموزد؛ و نسبت به آن‌ها نیکی کند و شوهرشان دهد؛ پاداش او بهشت است.
هر چند که فرزند دختر هرگز به خاطر جنسش جرمی‌ندارد اما نمی‌توان منکر شد که بدلیل بافت اجتماعی، فرهنگی دوران جاهلیت و دفع تحقیرآمیز زن در جامعه حقیقتاً دختر دار شدن برای خانواده‌ها مشکل آفرین بوده است و هم حفظ امنیت دختر و هم تأمین معاش او سعی بسیار لازم داشته است این نکته از دید معصومین پنهان نمانده و در بیانات خویش به این جنبه اشاره کرده و کوشیده‌اند تا این باور را ایجاد کنند که خداوند به همین دلیل‌یاور آنان خواهد بود. حضرت رسول| فرمود: کسی که دو‌یا سه دختر را سرپرستی کند دربهشت همنشین من است.
عن عوف بن مالک عن رسول الله: من کان له ثلث بنات فصبر علی لاوائهن و سرائهن و ضرائهن ادخله الله تعالی الجنه، برحمته ایاهن، فقال رجل: واثنتان،‌یا رسول الله؟ قال: واثنتان. و قال رجل آخر و واحده.(عوف بن مالک از رسول خدا | بازگو می‌کند: هر کس سه دختر داشته و بر خوشی و ناخوشی آن‌ها صبر کند، به بهشت می‌رود، مردی پرسید، اگر دو تا باشند؟ حضرت فرمود: همچنین؛ مردی دیگر پرسید اگر‌یکی باشد حضرت فرمود: و‌یکی نیز، همچنین.)
و نیزآمده است: کسی که دختری دارد نصرت و برکت و آمرزش خدا شامل حال او خواهد بود. در پایان این قسمت به حدیثی اشاره می‌کنیم که در آن دختر به باغ بهشتی شبیه شده است کسی که سه دختر را سرپرستی کند سه باغ در بهشت دارد که هر کدام از دنیا و هر چه در دنیاست گشاده‌تر است.
آنگاه که خداوند اراده‌ی تحول نهایی در‌اندیشه بشریت م‌یکند به خاتم پیامبرانش در حقیقت فرزند دختر می‌دهد و بقای او را از نسل دختر او قرار می‌دهد و در حالیکه بر رسول خدا منت نهاده می‌فرماید: ما به تو کوثر اعطا کردیم و به شکرانه‌ی این خیر کثیر که بنابر روایات و تفاسیر حضرت زهرا÷ است به نماز بپرداز. با این توضیحات روشن می‌شود که فرزند دختر از نظر اسلام موجودی عزیز و ارزشمند است اما مهم‌ترین تاثیر فرزند دختر که در روایات بر آن تأکید شده است عاطفی او به خصوص بر پدر است، پیامبر اکرم| فرزندان دختر مهربان، کمک و مددکار، انس گیرنده، مبارک و خوش‌یمن و بی آزار هستند. امام صادق پسران نعمت و دختران حسناتند خداوند از نعمت سوال می‌کند وبه حسنات ثواب می‌بخشد.
با نگرش به مجموعه تعالیم اسلامی، در میابیم که جانبداری‌های گسترده و اصولی نسبت به زنان شده است و بسیار متعالی‌تر از‌اندیشه‌های زن گرایانه مادی می‌باشد. در اینجا به مواردی ازآن‌ها اشاره می‌گردد.
1ـ در اسلام، مساوات، اصلی‌تردید ناپذیر و قلمرو آن بسیار گسترده است و در همه‌ی مسائل زندگی و در رابطه با همه‌ی انسآن‌ها جاری است طبق برخی احادیث، حتی در توجه کردن و نگاه کردن نیز باید مساوات را رعایت کرد. مساوات در خانواده و با فرزندان نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
«نظر رسول الله الی رجل له ابنان، فقبل احدهما و‌ترک الاخر. فقال النبی| فهلا واسیت بینهما»
پیامبر| دید که مردی دو فرزند دارد،‌یکی را بوسید و دیگری نه. فرمود چرا با دو فرزند به مساوات رفتار نکردی؟
اکنون و با توجه به این موضوع، می‌نگریم که در تعالیم اسلامی‌فرق گذاشتن میان دختر و پسر تجویز شده؛ بلکه بهتر شمرده شده است.
پیامبر|فرمودند:
«من دخل السوق فاشتری تحفه فحملها الی عیاله. .. و لیبدأ بالاناث»
آنکه بازار برود و ارمغانی بخرد و به خانه ببرد در تقسیم از دختران آغاز کند.
می‌نگریم که در این کلام نبوی، ازدختران بیش‌تر جانبداری شده است. در برخی منابع نقل شده است: پیامبر|فرمودند: با فرزندانتان به مساوات رفتار کنید، اگر می‌خواهی به کسی افزون ببخشی به زنان بیش‌تر ببخش.
1ـ برخورد عاطفی با فرزندان و مهربانی و رحم دلی بهآنان ستایش شده است؛ و لیکن نسبت به دختران مورد تأکید بیش‌تری قرار گرفته است. امام رضا×:
«قال رسول الله| ان تبارک و تعال علی الاناث ارق منذ علی الذکور»
: پیامبر فرمودند: خداوند متعال نسبت به دختران مهربان‌تر از پسران است.
چنانکه ملاحظه فرمودید بخاطر شدت احساس و عواطف سریع التأثر دختران، در اسلام سفارش شد تا پدران جانب دختران را بیشتررعایت کنند و اگر بنابر تساو
ی نیست! دختران را مقدم دارند، و نیز فضیلت آن کسی که دارای دخترانی باشد و آن‌ها را نیکو آموخته و راه و رسم زندگی را به آنان‌یاد داده و به خانه شوهر فرستاده است، معلوم و دانسته شد.
شواهد نشان می‌دهد که اسلام برای احیای حقوق انسانی فرزند دختر تلاشی بسیار فراوان و جدی نموده است و در میان احادیث در این زمینه هیچ نکته ابهام آوری وجود ندارد و کلیه بیانات در‌یک جهت و بطور هماهنگ پیام واحدی را مطرح می‌کند ضمن اینکه عملکرد معصومین نیز آن را تکمیل می‌کند.چنان که به سنت مقدس اسلام، در تعظیم و بزرگداشت دختران توجه نمودید، اینک بدنبال آن، به معارف اسلام د ربزرگداشت و تعظیم «بانوی خانه»‌یا توصیه و سفارشی که در باره‌ی رعایت زنان، به شوهران شده است توجه نمائید.
حمایت اخلاقی اسلام اززن در نقش همسری
آیات
آیات و بسیاری درباره‌ی شخصیت و عظمت معنوی و روحی زن و نیز شخصیت حقوقی او وجود دارد؛ بعضی
از آن‌ها مربوط به حقوق زن در برابر مرد و پاره ای در مورد حقوق زن دربرابر همسر در زندگی خانوادگی است و ما در این مجال به موضوع اخیر (حقوق زن در مقابل همسر) می‌پردازیم. از‌یک سو در آیات گوناگونی به رابطه‌ی مرد در برابر همسرش سفارش اکید شده که باید «معروف» و شایسته باشد. جامع‌ترین آن‌ها دو آیه‌ی زیر است که به عنوان دو رکن اصلی و قانون ثابت در اسلام مطرح گردیده است:
1ـ { لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ؛ برای زنان همانند وظایفی که بر دوش آن‌هاست، حقوق شایسته‌ای قرار داده شده است}.
2ـ { ٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ …. ؛ و با ایشان به شیوه‌ای نیکو و پسندیده زیست کنید}.
خداوند متعال زنان را مورد عنایت خاص قرار داده و به مردان سفارش آنان را فرموده است معاشرت کنید. در این بیان آسمانی همه چیز از مزایای زن با مرد مشترک خواهد بود. حسن معاشرت، حسن معیشت، حسن رفتار، کردار، حسن قول ماکول ومشروب و بولهوسی، زینت و زیور، تجمل و تعین که در تمام این موارد سفارش زن به مرد شده است.
منظور از «معروف» رفتار‌هایی است که نزد عقل و فطرت سالم و شرع مبین اسلام به رسمیت شناخته شده است، در مقابل «منکر» که مراد رفتار‌هایی است که به رسمیت شناخته نشده است. نمونه‌های فراوانی برای معروف و منکر در آیات و روایات معصومین×ذکر شده است.
روایات
بنابر اهمیت نقش زن در خانواده و جامعه است که در کتاب این همه به او توصیه شده است در قرآن مجید خداوند متعال مردان را متوجه مسئولیت‌های خویش قرار داده و عهد و پیمانی را که در برابر زنان بر عهده آنهاست‌ یادآور شده است. در سنت نیز در خطبه حجه الوداع سخن پیامبر| را داریم که فرمود: زنان اسیرانی هستند که چیزی برای خود ندارند آن‌ها را به امانت از خدا گرفته اید و با کلمه الله بر شما حلال گشته‌اند. در مورد زنان از خدا بترسید و در مورد آنان رفتار نیکو داشته باشید آیا ابلاغ کردم؟ خداوندا تو خود گواه باش. همچنانکه همین توصیه، د رخصوص زنان در سخن دیگری از آن حضرت آمده است: کاملترین مومنان به لحاظ ایمان، خوش اخلاق‌ترین آن‌هاست و بهترین شما، بهترین برای زنان خویشند.
«خیرکم للنساء و انا خیرکم لنسائی».

در آن هنگامی‌که رسول خدا| بر بستر احتضار افتاده بود، و بعمده‌ترین و حساس‌ترین، امور و مطالب، ضمن مختصرترین کلمات، امت خویش را توصیه مب فرمود و‌اندرز می‌داد، این سخنان را نیز درباره‌ی زنان، خطاب به شوهران، اظهار داشت:
«الله! الله! فی النساء انهن عوان بین»
«ایدیکم اخذ تموهن بامانه الله،…. قالها»
«حتی تلجلج لسانه وانقطع کلامه»
«زنهار ! از خدا غافل مباشید!، خدا را فراموش نکنید»
«درباره‌ی زنان، نیکی کردن وحقوق آن‌ها را ادا کنید»
«ظلم روا مدارید، اینان در خانه‌ی شما بسر می‌برند، و در کفالت شما هستند، با میثاق و پیمان درستی و امانت و داد و مهر، که خدا به همه‌ی اینها امر فرمود، آن‌ها را به همسری گزیدند، اینک آن پیمآن‌ها را ازخاطر مبرید، این سخنان را همی‌گفت. .. تا زبان مقدسش بند آمد و از کار افتاد. .. و برای همیشه خاموش شد. »
و نیز در معارف اسلام، نشان بارز اصالت و نجابت و رادمردی را در حسن معاشرت و نیکی و وداد به همسران شمرده، و آن‌هایی را که با درشتخوئی و اهانت و ایذاء و سلوک نا پسندیده با همسران خود رفتار می‌نمایند، به «لئامت» و پستی و درک نکردن غایت زندگی، موصوف می‌دارد:
عن ابن عباس عن رسول الله|:
«ما اکرم النساء الاکریم و ما اهانهن الالئیم.»
در فضایی که جهل و بی سوادی جامعه‌ی بشری را فراگفته بود، مردی از جنس خدا برگزیده شد و ندا سر داد که تنها راه فلاح و رستگاری، اقرار به وجود آن ذات‌یگانه معبود ازلی است آن حبیب خدا در طول 23 سال توأم با زجر و شکنجه و عذاب، ملتی پرورید که در طول تاریخ از پیشگامان عرصه‌های مختلف علمی‌و معنوی گشتند و زنان را حضیض ذلت به در آورد و در آخرین پیام خود به مسلمانان تأکید فرمود:ای مردم! بانوان شما بر شما حقوقی دارند. شما نیز بر آنان حقوقی دارید من به شما سفارش می‌کنم که به زنان نیکی کنید، زیرا آنان امانتهای الهی در دستان شمایند.
رسول خدا | با پرداختن به دو جنبه اساسی به احیای حقوق زن پرداختند، در حوزه زندگی حقوقی شان و در حوزه حیات وبرخورد‌های اجتماعی شان که در دو سعی کردند تا حقوق و حرمت انسانی زن رعایت و احیاء شود. در زندگی خصوصی رفتار حضرت| و استقبالشان از فرزندان دختر، و نوه‌های دختری و ابراز علاقه بسیار زیاد به همسرشان خدیجه× و نیز ملاطفت و حتی تحمل انتظارات غیر‌منطقی همسران بعدی که دقیقاً ارائه رفتار الگویی به جامعه مردان است مبین این تلاش است این مطلب را تذکرات ایشان به مردان و ایجاد ارتباط بین ایمان و محبت و خدمت به زن و اصرار اکید بر عدم خشونت با زنان تکمیل می‌کند.
اسلام حق حیات در گردن زن‌ها دارد زیرا در آن دوره که زن‌ها و دختران برده و بدبخت بودند و زنان حق نداشتند با شوهرانشان در سر‌یک سفره غذا بخورند و از زن‌ها در کار‌های بیرون از خانه استفاده می‌کردند اسلام آن‌ها را به بهترین درجه انسانیت رسانید و آن‌ها را تنها برای‌تربیت روحی اطفال معین کرده است.
نتیجه‌ای که از ان آیات و مطالب دیگر به دست می‌آید این است که تنها حمایت‌کننده‌ی واقعی و بی نظیر شخصیت حقیقی و حقوقی زن، دین مقدس اسلام است.
مقام و منزلت زنان در فرهنگ اسلامی‌بر همگان آشکار است.دفاع از حقوق زنان، اعطای مقام کوثر به دخت پیامبر| می‌باشد.
حقوق افراد را آفرینش خاص آن‌ها تعیین می‌کند. برای مثال باید بگوییم چون نظام آفرینش بارداری و زایمان و شیر دادن را به عهده‌ی زنان گذارده است، زنان باید از حمایت و حقوق بیشتری برخوردار باشند. نه آن که بی توجهی به سرشت خاص زن و مرد، حقوق همه را‌یکسان بدانیم.
حمایت‌های قانون از زنان
مطابق با اصل بیستم قانون اساسی که افراد ملت اعم از زن و مرد‌یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند به این‌ترتیب اصول قانون اساسی مردان و زنان را به طور مشترک،‌یکسان مدنظر قرار داده