منبع پایان نامه ارشد با موضوع ایستگاه آتش نشانی، شبیه سازی، معماری پایدار، نیازهای آموزشی

دانلود پایان نامه
سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های کارشناسی ارشد است. می توانید در سایت جستجو کنید : آشنایی با دستگاه های اطفاء حریق
2-7-2-4 مولفه های زیربنایی
شامل موارد زیر: (NFPA1402,2012,7)
1. تصفیه واحیاء آب
حداکثر منبع ذخیره آب لازم را باید برآورد کرد تا حدی که یک سیستم برای ارائه حجم وفشار آب لازم در فعالیت های آموزشی ، سیستم های محافظت از آتش ونیازهای جاری مرکز آموزش کافی باشد.بایستی منابع آب را در محل منظور داشته ومنابع دست ساز ذخیره آب را نیز در صورت لزوم تعبیه کرد می توان از منابع زیر زمینی نیز استفاده کرد. همچنین می توان برای انتقال آب ذدر فشارهای مناسب از پمپ استفاده نمود.
2. توزیع آب وفاضلاب
دفع فاضلاب از عملیات آتش نشانی ، درجه آلودگی فاضلاب ها بسته به موارد اجرایی آن متفاوت است. اگر مسیر عملکردی آن با هیدروکربن های قابل اشتعال یا قابل سوختن ویا دیگر مواد شیمیایی یا ترکیبات آن باعث آلودگی محیطی می شود سروکار داشته باشد، بایستی قوانینی را برای جدا سازی مواد آلوده از پیش در نظر داشت.باید مراقب بود تا از آلودگی آب های زیر زمینی اجتناب شود.
3. فعالیت های پاکسازی محیط
وقتی یک مکان را برای مرکز آموزش انتخاب می کنیم ؛ عوامل محیطی در آن مورد توجه قرار گیرد. مهم است تا مطمئن شویم که مرکز آموزش از لحاظ محیطی ایمن باشد. عواملی که باید از یک جنبه محیطی به آن توجه کرد آب ، هوا، خاک(زمین) است. درجه آلودگی فاضلاب ها بسته به موارد اجرایی آن متفاوت است. اگر مسیر عملکردی آن با هیدروکربن های قابل اشتعال یا قابل سوختن ویا دیگر مواد شیمیایی یا ترکیب آن که باعث آلودگی محیطی می شود سروکار داشته باشد، بایستی قوانین را برای جداسازی مواد آلوده از پیش رانه در نظر داشت. محیط عملیاتی پس از هر بار فعالیت باید از مواد آلوده وزباله پاکسازی شود وجهت برآورد خواسته های معماری پایدار سریعا به بازیافت این مواد اقدام شود تا مجدد به چرخه حیات باز گردند.
2-7-3 ساختمان های مرکز آموزش
در این بخش ساختمان های مورد نیاز مرکز آموزش مورد بررسی قرار می گیرد
2-7-3-1 دفاتر
باید فضای دفتری را برای کارکنان دائمی یا موقتی فراهم آورد که می تواند شامل افسر مسئول ، دستیار اداری، مربیان ، پرسنل دفتری باشد شرایط فضای اضافی دفتری توسط عوامل مرکز آموزش بیان می شود. باید فضای محصور وانبار نیز به آن اضافه شود.
2-7-3-2 تالار سخنرانی
یک تالار سخنرانی می تواند برای فعالیت های کلاس درس ، سمینار ها ، مراسم های مختلف وکارهای اجتماعی بکار رود.صندلی های قابل حرکت می توانند به این اجزاء اضافه شوند.(NFPA1402,2012 ,12)
2-7-3-3 برج تمرین
اهداف بالقوه زیادی برای یک برج تمرینی وجود دارد که شامل:
1. وسایل پمپ کننده ولوله آتش نشانی
2. آموزش نجات وجستجو
3. راپل
4. آموزش نردبان
5. آموزش اطفاء حریق
استفاده از یک برج تمرین می تواند اعتماد به نفس در کارآموزان ایجاد نماید تا قادر به کار در ارتفاع باشند.
ساخت برج های آموزشی بسیار گران است مخصوصا آنهایی که در برابر آتش بسیار مقاوم باشند، دوده وباقیمانده آتش سوزی می تواند باعث ایجاد دشواری هایی برای دیگر موارد آموزشی باشد.
ترجیح داده می شود تا از برج برای مواردی که Live Fire باشد استفاده نشودودر سازه ای جداگانه این کار صورت گیرد. (NFPA1402,2012 ,16)
منطقه اطراف برج تمرینی باید برای تطبیق نیازهای آموزشی طراحی شوند. معمولا مستلزم سنگفرش هر چهار طرف است.موانع ، پیاده رو ، علامت های خیابانی ، تیر چراغ برق و کابل های برق بالای سر می توانند به یک یا چند طرف اضافه شوند. ارتفاع برج باید تابع شرایط محل باشد ومعمولا بین 40 تا 70 فوت می باشد.ارتباط نازل ها ولوله عمودی باید در همه سطوح طبقات باشد. ومنبع آب که بتواند تمام طبقات را پوشش داده وبا شیرهای تقسیم کننده که تحت کنترل مربیان می باشد قابلیت استفاده در عملیات ها را داشته باشد. (NFPA1402,2012 ,17)
2-7-3-3-1 پلکان اضطراری برج تمرین
می توان یک پلکان اضطراری در برج نصب شود. نرده ها باید ایمن وبلند باشند تا آتش نشان به راحتی از آن فرار کند. زیر پلکان اضطراری می تواند به روی سطح زمین یا یه یک نردبان عمودی ختم شود. (NFPA1402,2012 ,17)
2-7-3-4 ساختار آموزشی Live Fire
هدف از سازه آموزشی Live Fire را می توان مطابق اهداف آموزشی زیر طراحی کرد:
رفتار آتش
گسترش یا پخش آتش
نجات
تهویه هوا
ورود اجباری
ورود از طریق نردبان
انواع محل سکونت شبیه سازی شده
سازه آموزشی Live Fire را می توان از بتن ، مصالح بنایی ، فولاد یا دیگر مواد غیر قابل اشتعال ساخت که قدرت کافی برای مقاومت ودوام در برابر آتش وفشارهای بیرونی داشته باشد.(از چوب ودیگر موادقابل احتراق باید اجتناب کرد) نبایستی از بتن دارای آلومینیوم وکلسیم برای صفحات بتنی ، تیرها ، دیواره ، ستون ها یا دیگر اجزاء ساختمانی که فشار بار را محتمل می شوند در سازه آموزشی استفاده کرد.در طراحی سازه آموزشی باید به مسائل ناشی از دمای آتش ، شوک حرارتی توجه داشت.در جائیکه ممکن است بتن محافظت نشده (مقاومت نشده) ترک برداشته یا ورقه ورقه شود ویا خرد گردد ،کارهای بنایی امکان ترک خوردن یا تضعیف شدن را داشته وفولاد ممکن است دفرمه گرددویا موقع تماس با دمای زیاد آتش وشوک حرارتی ذوب شود.بایستی کف ها وسقف ها برای زهکشی شیبدار گردند. (NFPA1402,2012 ,19)
2-8 ایستگاه آتش نشانی
هنگام طراحی یک ایستگاه آتش نشانی مهمترین نگرش راهبردی این است که بخش های مختلف عملیاتی ایستگاه به صورت مجتمع ودرمجاروت یکدیگرپیش بینی شوند تادوعامل موثرزمان یعنی زمان د

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *