مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران (TMPS)[182] یک آزمون ۳۰ سوالی است و بر اساس مقیاس های قبلی (هیویت و فلت[۱۸۳] ، ۲۰۰۲؛ فراست [۱۸۴]و همکاران، ۱۹۹۰؛ هیویت[۱۸۵] و همکاران، ۱۹۹۱)توسط بشارت به فارسی ساخته شده است .که ۱۰ ماده آن کمالگرایی خویشتن مدار ، ۱۰ ماده کمالگرایی دیگر مدار و ۱۰ ماده آخر کمالگرایی جامعه مدار را در یک مقیاس ۵ درجه ای لیکرتی ( از نمره ۱ تا ۵ ) می سنجد . حداقل وحداکثر نمره آزمودنی در زیر مقیاس های ۳ گانه به ترتیب ۱۰ و ۵۰ است ؛ یعنی کسی که نمره ۱۰ را بدست آورد دارای کمترین میزان کمال گرایی و کسی که نمره ۵۰ بدست آورد دارای بیشترین میزان کمالگرایی در هر یک از ۳ بعد کمالگرایی می باشد . روش نمره گذاری مقیاس برای تمام دادهها به صورت معکوس می باشد . یعنی به گزینه « کاملا ً موافقم » نمره ۵ ، وبه گزینه « کاملا ً مخالفم » نمره ی ۱ تعلق خواهد گرفت (بشارت، ۱۳۸۶) .
روایی وپایایی
در اعتبار یابی مقدماتی فرم ایرانی این مقیاس روی یک نمونه ۵۰۰ نفری از دانشجویان دانشکدههای مختلف تهران ، آلفای کرونباخ بدست آمده برای کمال گرایی خویشتن مدار ۹۰/۰ ؛ برای کمالگرایی دیگر مدار ۹۱/۰ ؛ و برای کمالگرایی جامعه مدار۱ ۸/۰ بوده که نشان دهنده ی همسانی درونی بالای مقیاس است . ضرایب همبستگی بین ۷۸ نفر از دانشجویان در دو نوبت با فاصله ی ۲ تا ۴ هفته ، برای سنجش باز آزمایی محاسبه شد این ضرایب برای کمالگرایی خویشتن مدار ۸۵/۰ ؛ برای کمالگرایی دیگر مدار ۷۹/۰ و برای کمال گرایی جامعه مدار ۸۴/۰ در سطح p< 0/001 معنادار بود که نشانه ی پایایی باز آزمایی بالای فرم ایرانی مقیاس است.
برنامهی آموزش مهارت رفتار جرات مندانه
برای آموزش مهارت رفتار جراتمندانه ۱۰ جلسه یک ساعته در نظر گرفته شده است.آموزش مهارت ها در هر جلسه با استفاده از الگودهی، ایفای نقش، بازخورد دادن، تمرین و تکرار و دیگر تکلیف های شناختی و رفتاری انجام می شود. در پایان هرجلسه متناسب با مباحث مطرح شده تکالیفی برای خارج از جلسات داده خواهد شد.در ابتدای هر جلسه تکالیف بررسی شده و بازخورد داده خواهد شد (فتی و همکاران ۱۳۸۵،سازمان بهداشت جهانی.۱۳۸۵)
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
جلسه اول : | معرفی مربی به اعضاء و توضیح علت تشکیل جلسات آموزشی گروهی ایجاد آشنایی اعضاء با یکدیگر برقراری روابط صمیمانه بین اعضاء گروه و مربی تشریح اهداف شرکت در گروه تشریح وظایف کلی اعضای گروه تا پایان جلسات تعیین تعداد جلسات ، طول مدت هر جلسه و تواتر جلسات |
جلسه دوم : | ارائه اطلاعات و معرفی اجمالی از مفهوم ابراز وجود و اهمیت آن در روابط آشنایی با ویژگی های رفتاری ابراز وجود و تمرین آن معرفی انواع سبک های ارتباطی و واکنش به دیگران شامل: منفعل، پرخاشگر، سلطه جو، جراًت ورز ایجاد خودآگاهی در اعضاء نسبت به سبک های ارتباطی خود |
جلسه سوم : | تشخیص حقوق فردی معرفی اجمالی مفاهیم ابراز وجود، آشنایی با انواع شیوههای رفتاری جراًت ورزانه و تمرین آن |
جلسه چهارم : | آشنا ساختن اعضاء گروه با یکی از شیوههای افزایش ابراز وجود:بازسازی عاطفی ایجاد جراًت در بیان نکات و ویژگی های مثبت خود و افزایش تظاهرات عاطفی و تمرین آن آشنایی با مهارت مورد تحسین قرار گرفتن و تمرین آن. |
جلسه پنجم : | تمرین تقاضا کردن و رد کردن تقاضا ابراز احساسات مثبت و منفی در موقعیت های مختلف با استفاده از کلمه ی من و تمرین آن دستهها: پایان نامه های ارشد سری هفتم
|