با توجه به جدول (۸-۴) مشخص است که هر سه بعد کمالگرایی از آموزش تاثیر معنا دار گرفته اند. به عبارت دیگر نمرات تفاضلی گروه آزمایشی و کنترل در هر سه بعد کمالگرایی از نظر آماری در سطح ۱ درصد از همدیگر تفاوت دارد. نگاهی به جدول توصیفی (۲-۴) گویای این است که است که نمرات هر سه بعد کمالگرایی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، آموزش جراتمندی موجب کاهش نمرات کمالگرایی در گروه آموزش شده است.
اما بیشترین تاثیر آموزش بر بعد اجتماعی (با اندازه اثر ۵۹/۰) و کمترین تاثیر آن بر بعد کمالگرایی خویشتن مدار (با اندازه اثر ۲۰/۰) بوده است.
- آیا آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر نمرات کل کمالگرایی دانش آموزان پسر دبیرستانی تاثیر دارد؟
برای بررسی این سوال از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. بدین ترتیب که جهت کنترل تفاوت های اولیه آزمودنیها از نمرات پیش آزمون به عنوان متغیر کنترل استفاده شد و نمره کل پس آزمون کمالگرایی به عنوان نمره متغیر وابسته در نظر گرفته شد.
انجام تحلیل کواریانس مستلزم برقراری چند مفروضه مهم است که در زیر به آنها پرداخته شده است.
مفروضه نرمال بودن دادهها
برای بررسی این مفروضه از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف استفاده شد. نتیجه آزمون کولموگراف اسمیرنوف در جدول (۹-۴) نشان داده شده است. همانطور که در جدول (۹-۴) نشان داده شده است، نتیجه این آزمون نشان دهنده این است که اندازه آزمون z اسمیرنوف کولموگراف برای دادههای پیش آزمون و پس آزمون نمره کل خلاقیت برای هیچ یک از گروهها در هر دو مرحله سنجش معنیدار نیست. به عبارت دیگر دادههای پیش آزمون و پس آزمون کمالگرایی نرمال می باشند.
جدول (۹-۴): آزمون کولموگراف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. |
پیش آزمون کمالگرایی گروه آزمایش | پس آزمون کمالگرایی گروه آزمایش | پیش آزمون کمالگرایی گروه کنترل | پس آزمون کمالگرایی گروه آزمایش | |
Z اسمیرنوف کولموگراف | .۸۷۵ | ۱٫۲۷۲ | ۱٫۰۷۷ | .۵۹۸ |