۱٫۴٫ معرفی محصول

 

در ابتدا باید بسته به ماهیت محصول، خصوصیات آن نظیر جنس، وزن، نوع، عناصر سازنده و غیره معرفی شود. موارد کاربرد محصول اعم از مصرفی کم­دوام یا مصرفی بادوام، واسطه­ای یا سرمایه­ای بودن و سایر تفکیک­ بندی ها هم باید تشریح گردد. ضمن این که معرفی محصولات اصلی و جانبی کالای تولید شده نیز ارائه می­ شود. یک نکته مهم در این قسمت شناسایی کیفیت محصولات تولیدی و سازگاری، تطبیق و نزدیکی آن با استانداردهای تعریف شده ملی یا جهانی است.
تعیین گروه­های مصرف ­کننده­ کالای تولیدی نیز در تبیین بهتر و بیشتر محصول نقش دارد. می­توان گروه­های مصرف کننده کالا را بر حسب سن، جنسیت، تحصیلات، آداب و رسوم، منطقه جغرافیایی، الگوهای مصرف و یا دهک­های درآمدی طبقه بندی نمود. علاوه بر این موارد برای شناخت و تحلیل جامع بازار یک محصول لازم است کالاهای جانشین و مکمل محصول تولیدی نیز مورد بررسی می­ شود.
پس از هدف­گذاری اولیه و معرفی کلی پروژه و تبیین ضرورت انجام آن و به دنبال معرفی محصول، در تدوین یک گزارش بازار جایگاه صنعت در مجموعه استراتژی­ها و سیاست­های کلان اقتصادی کشور و بررسی اولویت­ها، موانع و حمایت­های موجود در این عرصه را باید در نظر گرفت.
عکس مرتبط با اقتصاد
هنگام تدوین گزارش مطالعه بازار باید نوع صنعت و محصولات آن با توجه به انطباق آن محصولات با تقسیم بندی کالاهای مصرفی کم دوام، مصرفی بادوام و یا واسطه ای-سرمایه ای و با توجه به استراتژی توسعه ی صنعتی که ویژگی­های هر کدام از این حوزه ها را مشخص کرده است، مورد بررسی قرار گیرد.
توجه به ویژگی­های دیگر طرح، نظیر اندازه واحد صنعتی مرتبط با آن منطبق با تقسیم ­بندی صنایع بسیار کوچک، کوچک، متوسط، بزرگ یا بسیار بزرگ در تدوین این گزارش از اهمیت خاص برخوردار است زیرا نوع سیاست­های حمایتی متناسب با هر کدام از تقسیم بندی­های فوق در شکل گیری طرح و پروژه مورد نظر موثر می باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر چگونگی ارتباط هر صنعت با سایر بخش­ها و سازمان­های اقتصادی و نحوه ی تعامل آنها با یکدیگر است. از این رو رجوع به برنامه ­های اقتصادی-اجتماعی به عنوان یکی دیگر از منابع تحلیل آینده صنعت در تدوین گزارش مطالعه بازار اهمیت پیدا می کند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
قوانینی چون قانون مالیات­ها، قانون کار، قانون سرمایه گذاری خارجی، قانون بانکداری اسلامی شوراهایی چون شورای پول و اعتبار، سازمان­هایی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی، بانک­ها و بیمه­ها، گمرکات و غیره همگی می توانند بر سلامت مسیری که باید یک واحد صنعتی به هنگام اجرای طرح­های خود طی کند اثر بگذارد.
علاوه بر این­ها، شناسایی سازمان بین ­المللی نظیر سازمان تجارت جهانی، توسعه­ صنعتی ملل متحد (یونیدو) سازمان بهداشت جهانی، سازمان کار بین ­المللی و یا پیمان­های تجاری و غیر تجاری متناسب با نوع صنعتی که گزارش مطالعه بازار به آن می پردازد، الزامی است.
ابزار بازاریابی مجموعه ­ای از متغیرهای قابل کنترل است که هر واحد صنعتی آنها را برای اعمال و اجرای واکنش مناسب و مورد انتظار در بازار هدف، با هم ترکیب می­ کنند ]۱[ . این ابزار عبارتند از محصول، قیمت، ارتقا و گسترش فروش در نهایت مکان و مجرای توزیع. ترکیب بهینه این چهار عامل با توجه به رفتار و عکس العمل­های متقابل مشتریان یا مصرف کنندگان نهایی از یک سو و رقبا از سوی دیگر از جمله مواردی است که باید در یک گزارش مطالعه بازار به آن توجه شود.
در یک گزارش امکان­سنجی بررسی های انجام شده باید به گونه ای باشد که علاوه بر قابل فروش بودن محصولات و فزونی درآمدها بر هزینه­ها موارد زیر را مد نظر قرار دهد :

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

    1. کالای تولید شده چگونه کالایی است؟ مصرفی کم­دوام، مصرفی بادوام یا سرمایه ای؟

 

    1. پروژه تک محصولی است یا چند محصولی؟

 

    1. ویژگی­های ظاهری نظیر بسته بندی، اندازه گیری و غیره در افزایش فروش موثر است یا نه؟

 

    1. ویژگی­های کیفی نظیر مواد اولیه مصرفی یا رعایت استانداردهای ملی و بین المللی متضمن فروش بیشتر است یا نه؟

 

  1. خدمات پس از فروش محصولات و میزان کمیت یا کیفیت آن در افزایش سهم بازاری محصول و ایجاد رقابت در بازار نقش دارد یا نه؟

 

مواردی که در یک گزارش مطالعه بازار باید به آن­ها پرداخته شود :

 

 

    1. ارائه تبلیغات غیر شخصی ایده­ها، محصولات یا خدمات توسط یک واحد تبلیغاتی که مستلزم پرداخت هزینه می باشد.

 

    1. ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی که با شرکت سر و کار دارند، از طریق برقراری روابط عمومی قوی و پیوسته توام با احترام.

 

    1. انتخاب نام یا نشان تجاری مناسب و منحصر به فرد که موجب متمایز شدن این محصولات و خدمات رقبا می شوند.

 

    1. فروشندگی شخصی و معرفی شفاهی از طریق مذاکره حضوری با یک یا چند خریدار احتمالی به مقصد فروش.

 

  1. اسنفاده از محرک­های کوتاه مدت برای تشویق به خرید یا فروش محصولات و خدمات نظیر دادن جایزه و پاداش.

 

توجه به موارد زیر نیز در گزارش مطالعه بازار برای حصول به انتخاب درست مجاری توزیع ضروری است.

 

 

    1. زمان و نحوه تحویل محصولات به دست مشتری

 

    1. کنترل محصولات و محافظت ار آنها در زمان حمل

 

    1. بررسی منطقه جغرافیایی که توزیع در آن انجام می شود

 

    1. انتخاب کانال های مختلف توزیع و بررسی منابع و معایب هر یک

 

  1. انتخاب نوع کانال توزیع و بررسی منابع و معایب آن­ها.

 

یکی از نتایج مهم فرایند مطالعه بازاریابی انتخاب نوع کانال توزیع با توجه به ویژگی­های محصول، منطقه جغرافیایی، هزینه­ های جانبی و چگونگی تحویل آن به مصرف­ کنندگان نهایی می­باشد که اغلب باید در گزارش مطالعه بازار به آن پرداخته شود. در مطالعات امکان سنجی انواع خط مشی­های بازاریابی باید بررسی شود.
پس از در نظر گرفتن تمام راهکارهای مختلف، مطالعات امکان سنجی در بخش بازار باید به نتایج مشخص کاربردی درباره همه جنبه­ های اصلی پروژه برسد. جمع بندی نتایج یافته­ های پژوهش با ارائه چکیده کامل از تشریح ابتدایی هدف پروژه، تبیین محیط تجاری بازار تا تحلیل کمی عرضه و تقاضای پیش بینی شده، قیمت­ها و استراتژی بازاریابی و کانال­های توزیع، چشم انداز مناسبی را جهت ارائه پیشنهادهای کاربردی که هدف اصلی مطالعه است ترسیم نماید. مطابق روش معمول تحلیل بازار، از مقایسه جدول پیش بینی شده، چشم انداز وضعیت بازار محصول، برای آینده ترسیم می گردد و اگر تقاضای پیش بینی شده از عرضه فزونی یابد، انتظار کمبود در بازار وجود خواهد داشت و تنها در این حالت گسترش توسعه ظرفیت صنعت مزبور توصیه می گردد.
در تحلیل­های عرضه و تقاضای پیش ­بینی شده، در قدم اول تقسیم و تفکیک بازار(داخلی و خارجی) با شناخت عوامل تعیین کننده آن اهمیت دارد. در ادامه، تعیین ابعاد فعالیت بنگاه شناخت بازارهای هدف، طبقات مصرف­ کنندگان و دامنه پوشش بازار مورد توجه قرار می­گیرد. در تحلیل نهایی، علاوه بر تحلیل حساسیت عرضه و تقاضای پیش بینی شده باید عامل مهم انتظارات در عوامل برونزای تاثیرگذار بر بازار در آینده، مورد توجه قرار گیرد. توجه به سایر عوامل موثر بازار می تواند در کمک به ارائه تحلیل هر چه بهتر طرح، نظیر تجربه و سابقه منحصر به فرد مجری طرح، کیفیت، نوع آوری و تنوع در محصول تولیدی، ارتباط با کانال های توزیع و قیمت تمام شده موثر باشد. به عبارت دیگر بروز مازاد(کمبود) عرضه، نمی تواند تنها مبنای اصلی تصمیم ­گیری در زمینه توجیه­پذیری یا عدم آن تلقی گردد، بلکه در تحلیل بازار یک طرح صنعتی بروز مازاد(کمبود) عرضه یا تقاضا تنها یکی از چندین عوامل تاثیرگذار در توجیه پذیری یا عدم توجیه پذیری اجرای طرح می باشد.
انجام مطالعات امکان­سنجی کاربردی در بخش بازار همواره با تنگناها، موانع و محدودیت­های بسیار همراه است که عدم توجه به این موارد نتایج کاربردی مطالعات بازار را به شدت منحرف خواهد کرد. فقدان درک و نگرش تخصصی در انجام مطالعه بازار، فقدان شفافیت مناسب در تدوین استراتژی توسعه اقتصادی، عدم ترسیم اولویت­های سرمایه ­گذاری، همسو نبودن مطالعات بازار با تحولات جهانی، نگرش یکسان در طرح های مختلف صنعتی، عدم تفکیک پذیری مناسب تحلیل­های مالی و اقتصادی، از موانع مهم ساختاری پیش روی تحلیلگران بازار در کشور ما می باشد که عمدتا ماهیتی برونزا دارند و در مقابل مواردی چون ضعف دسترسی به آمار و اطلاعات فعالیت­های صنعتی، بروز تناقض و اختلافات فاحش در انتشار آمار و اطلاعات موجود و تمسک به روش و ابزارهای نه چندان مناسب در پردازش و تحلیل آمار و اطلاغات گردآوری شده، از مهمترین مواردی هستند که تنگناها و موانع اجرایی مطالعه بازار را تشکیل داده اند ]۱[.
در تدوین گزارش مطالعه بازار نخست باید به معرفی پروژه و اهداف آن پرداخت و با توجه به ملاحظات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین در نظر گرفتن ویژگی هایی نظیر مکان اجرایی پروژه و دانش فنی به کار رفته در آن، ضرورت انجام آن را تشریح نمود.
سپس به معرفی محصول طرح، موارد کاربرد و تشریح ویژگی­های آن نظیر کیفیت، نوع کانال­های جانشین و مکمل و غیره پرداخته می­ شود.

 

۱٫۴٫۱٫ کالاهای جایگزین:

 

جایگزین­ها هنگامی اهمیت پیدا می کنند که کالاهای شرکت در یک حوزه دیگر صنعتی وارد بازار شود.
مثال­ها :

 

 

    • عینک در مقابل لنزهای تماسی

 

    • شکر در مقابل شیرین کننده­ های مصنوعی

 

    • ظروف (محفظه­های) پلاستیکی در مقابل ظروف شیشه ­ای، شیشه در مقابل قوطی حلبی، قوطی حلبی در مقابل آلومینیوم

 

  • آسپرین در مقابل دیگر انواع مسکن­ها.

 

اهمیت کالای جایگزین:

 

 

 

    1. کالاهای جایگزین که به طور رقابتی قیمت­ گذاری شده باشند می توانند یک سقف قیمتی برای کالا منظور نمایند و سقف قیمتی میزان سودی را که صنعت می تواند کسب نماید ، محدود می­ کند .

 

    1. در دسترس بودن کالاهای جایگزین باعث می شود مشتریان بتوانند به لحاظ کیفیت، عملکرد و قیمت مقایسه­هایی انجام دهند .

 

  1. هر چقدر که هزینه­ های انتقال کمتر باشد، مشتریان راحت­تر می توانند به کالاهای جایگزین روی آورند.

 

۱٫۴٫۱٫۲٫ شاخص های نقاط قوت کالاهای جایگزین:

 

 

 

    1. نرخ رشد فروش کالاهای جایگزین

 

    1. میزان هجوم کالاهای جایگزین به بازار

 

    1. طرح تولید کنندگان کالاهای جایگزین برای افزایش ظرفیت

 

  1. میزان سود شرکت­های تولید کننده کالاهای جایگزین.

 

سپس به تحلیل جایگاه صنعت در استراتژی و سیاست­های کلان اقتصادی کشور و شناخت اولویت­ها، موانع و حمایت­های دولت از صنعت مورد نظر پرداخته می­ شود. به عبارت دیگر هر رشته فعالیت در قالب حوزه های مختلف صنعتی (مصرفی بادوام، کم­دوام، سرمایه ای) ویژگی­ها، اولویت­ها، موانع و حمایت­های خاص سیاسی را دربر می­گیرد. تحلیل عرضه و تقاضای هر صنعتی را می توان کلیدی­ترین و محوری ترین بخش هر گزارش مطالعه بازار تلقی کرد. در بخش عرضه پس از تبیین ساختار صنعت و تحلیل مناسبی از نحوه تعاملات حاکم بر آن، بررسی روند حجم تولید گذشته و ظرفیت اسمی، ظرفیت واقعی و راندمان صنعت و همچنین تعداد واحدهای فعال و نحوه­ پراکنش جغرافیایی آنها و مقوله بسیار مهم واردات و همچنین موجودی انبار مورد توجه قرار می گیرد و در نهایت با عنایت به شواهد و مستندات صنعت مورد بحث، ظرفیت بالقوه، تولید صنعت برای سال­های آتی برآورد می گردد.
آخرین نکته که در یک گزارش مطالعه بازار مورد تاکید است مفهوم بازاریابی است. بازاریابی هدف شامل تعیین خط مشی بازاریابی، تقسیم بازار، تصاحب بازار و جایگاه­یابی بازار می شود و برای دستیابی به بازارهای هدف باید عناصر چهارگانه بازاریابی معین محصول، قیمت، ارتقاء و گسترش فروش را به نحو مناسب بکار بست.
سرانجام پس از در نظرگرفتن تمام راهکارهای مختلف، مطالعات امکان­سنجی در بخش بازار باید به نتایج کاربردی درباره همه جنبه های اصلی پروژه برسد و مسیر حرکت مطالعات باید به شیوه ای طراحی شود که نتایج حاصل از آن، اجرا یا عدم اجرای پروژه را با ترسیم چشم انداز آینده صنعت، مورد توجه قرار دهد.

 

۱٫۵٫ تنگناها و موانع اجرایی

 

 

ضعف موجود در نظام آمار و اطلاع رسانی کشور

 

 

 

    • ضعف سازمان­ها و نهادهای دولتی در انتشار آمار فعالیت­های اقتصادی

 

  • فقدان انسجام مناسب در انتشار آمار و اطاعات و بروز تناقض در آن:

 

در بسیاری از موارد شاهد بروز اختلافات و تناقض فاحش در آمار و اطلاعات انتشار یافته ای از سوی سازمان­ها و نهادهای دولتی با یکدیگر و یا با واقعیت­های موجود در آن صنعت و حتی با آمارهای خود آن سازمان در مقاطع مختلف می باشیم. به عبارت دیگر به دلیل عدم انسجام و هماهنگی مناسب در انتخاب جامعه و نمونه­ آماری، شیوه­ گردآوری، آمار و اطلاعات در مورد یک فعالیت اقتصادی در بخش­های مختلف دچار اختلاف فاحش می­گردد که استناد به آن نتایج اسفناکی به همراه خواهد داشت. حالت دیگر شرایطی است که در پاره­ای از موارد به دلیل تغییر و تفاوت پارامترهای اندازه گیری و سنجش فعالیت، آمارهای انتشار یافته از سوی یک سازمان با آمار انتشاریافته از سوی سایر سازمان­ها و یا حتی خود آن سازمان تفاوت فاحش دارد.

 

 

    • شیوع فرهنگ پنهان کاری و عدم درک و بینش مناسب از فواید و منافع انتشار اطلاعات و آمار

 

    • فقدان شناخت صحیح از منابع و مراکز مناسب جهت کسب اطلاعات مورد نیاز با رعایت شرط تلاش برای جامعیت بخشیدن به اطلاعات مورد استناد در گزارش

 

  • ضعف در پردازش آمار و اطلاعات که پیامد آن ارائه تحلیل­ها و نتیجه ­گیری­های نادرست است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *